9 tips voor een goede nachtrust

Ben jij ook een slechte slaper? Dan hebben wij een aantal hele goede tips voor je. Ik ben benieuwd of je ze allemaal wist.

  1. Niet drinken
    Deze is wel logisch, drink niet teveel voor het slapen gaan. Als je teveel drinkt, dan moet je ’s nachts naar het toilet, en dat wil je natuurlijk niet
  2. Niet in slaap vallen met de tv aan
    Doordat de tv aanstaat is er visuele activiteit waardoor je hersenen actief blijven. En dat is niet de bedoeling, je wil namelijk minder hersenactiviteit als je een goede nacht wilt maken. Met name door nieuwsberichten en gewelddadige programma’’s worden je hersens extra geprikkeld.
  3. Vermijd blauw licht in de slaapkamer
    Je hebt er vast al eens overgelezen, maar mobiele telefoons, wekkers, computers en iPads veroorzaken blauw licht. Dit licht vergelijken je hersenen met zonlicht. Zonlicht vertelt je lichaam dat het tijd is om op te staan. Je wordt er dus ook niet slaperig van. Probeer deze schermen dus allemaal te vermijden.
  4. Laat geen dieren in bed
    Heb jij een lief huisdier? Dan snappen we best dat je hier graag mee knuffelt, maar doe dat niet in bed. Je dekbed wordt er vies van en zit pnder de haren. Ligt ’s nachts jullie kat bij je in bed? Dieren bewegen en dat betekend dat je slaap wordt verstoord. Wist je trouwens dat de haar- en huidschilfers ook kunnen zorgen dat je slaap minder wordt?
  5. Sport later op de dag
    Overdag flink bewegen helpt je ’s nachts aan een betere slaap. Sport niet te laat in de avond maar in de middag of de vroege avond, minstens een half uur. Hoewel beweging in de ochtend ook een goed effect heeft, moet er ’s ochtends langer worden gesport om de slaapkwaliteit gunstig te beïnvloeden.
  6. Zorg dat je slaapkamer niet te warm is
    Volgens slaapwetenschappers is 18 graden Celsius de beste slaapkamertemperatuur. Je wilt toch niet in de 30 graden gaan slapen? Zorg voor goede ventilatie; frisse lucht heb je nodig voor een gezonde slaap.
  7. Drink/eet niet te veel cafeïne
    Cafeïne, zwarte thee, chocolade en cola, een aantal producten die cafeïne bevatten. Probeer voor het slapen gaan hier zeker niet teveel van in te nemen. Vermijd dit vooral in de avond, maar drink ook overdag niet teveel. De stresshormonen kunnen je nachtrust vervelend verstoren,
  8. Gaat je wekker? Sta meteen op
    Dit kan ik zelf erg slecht! Alhoewel je met een kindje wel moet. Want gebruik jij de snoozefunctie? Dan bevordert dat niet het wakker worden. Je wordt er alleen maar meer moe van, ook al ligt je bed wel erg lekker. Sta meteen op en ga rustig aan de gang.
  9. Neem melk en/of banaan!
    Dit is misschien wel een hele goede tip. Eet een banaan of drink een glas melk. Wil je beide? Maak er dan een smoothie van. In melk en banaan zitten stoffen die het melatoninegehalte gunstig beïnvloeden.

Ik hoop dat je iets zult hebben aan deze tips voor een goede nachtrust. Ook een goede tip? Laat het weten in een comment.

No Comments Yet.

What do you think?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge